Assalamuaalaikum


Saturday, February 18, 2012

Siapa Bijak dan Siapa Bodoh??

Assalamuaalaikum wbt..
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya layak buat-Nya, Tuhan seluruh alam...
Kesyukuran yang tidak terhingga buat Allah kerana mengurniakan nikmat iman dan islam untuk kita, Semoga kita dapat memeliharanya dengan sebaik mungkin.. Insya Allah =)


"Dari Shaddad ibn Aus r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Orang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa menghisab (memperbaiki) akan dirinya dan beramal dengan amalan yang akan dibawa selepas mati. Dan orang yang bodoh itu ialah orang yang sentiasa mengikut keinginan hawa nafsunya dan berangan-angan mendapat (pengampunan) Allah. (HR Tirmizi)"





Astaghfirullahal'azim....Mari sama-sama kita beristighfar sebentar sambil bermuhasabah amal perbuatan kita..
Adakah Allah redha segala perbuatan kita harian?? Atau Allah menolaknya?? 
Kita sering melakukannya tanpa berfikir panjang.. 
Selepas saja ana membaca hadis tersebut yang telah dipostkan oleh seorang ikhwan, baru ana sedar dimanakah kedudukan ana.? Sama ada tergolong dalam golong orang yang bijak atau orang yang bodoh itu? Na'uzubillah...

Pernah juga di post ana yang lalu ana memberitahu bahawa membuat dosa itu bukanlah satu perkara yang meng'aibkan kerana setiap orang tidak pernah lekang dari berbuat kesilapan..Tetapi yang meng'aibkan itu ialah orang yang melakukan dosa dan tidak ada keinginan bertaubat...Boleh rujuk di post ni...

Sebelum kita tidur marilah sama-sama kita menghisab balik apa yang kita lakukan hari ini.. Allah redha atau tidak? Jika ada yang mencurigakan atau perbuatan kita yang salah sama-samalah kita memohon keampunan dari Allah.. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Penerima Taubat hamba-hambanya..

Nabi Adam a.s yang telah di buang oleh Allah daripada syurga kerana kesalahan yang mungkin bagi kita cuma kecil tetap juga Allah mengampunkan baginda a.s...

Kita juga sangat beruntung kerana menjadi umat terakhir Nabi Muhammad saw kerana Allah memberi peluang kepada kita untuk terus bertaubat...Masa yang Allah beri tersangat panjang..Tetapi kita tidak pernah manfaatkannya..Astaghfirullah.. Cuba kita perhatikan semula umat-umat Nabi terdahulu, jika mereka melakukan kesalahan terus Allah azabkan mereka tetapi Allah sangat sayang akan kita kerana memberi peluang kepada kita untuk bertaubat dahulu..Walaupun kita tetap sombong dan angkuh Allah tetap memberi peluang tersebut untuk kita..

Begitu juga dengan nafsu..Setiap orang mempunyai nafsu..Nafsu memang tidak boleh dibuang tetapi kita perlu mengawalnya..Insya Allah..

Semoga Allah memelihara diri kita sebaiknya..Di sini ana mengingatkan diri ana sendiri yang sering leka dan lalai dengan nikmat dunia dan sering melakukan kesilapan..Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosa ana dan sahabat sekalian sama ada yang lepas, sekarang dan yang akan datang..Insya Allah, Aminn


p/s: Jika kata-kata ana ada yang tersilap harap dapat dibetulkan..kerana Ana juga manusia yang tidak lekang dari berbuat silap.. (^_^)




0 comments: