Assalamuaalaikum


Friday, January 11, 2013

Indahnya Iman

Assalamuaalaikum wbt.. Alhamdulillah, kupanjatkan syukur kepada Ilahi kerana antara hamba yang terpilih diberi nikmat Iman dan Islam. Semoga ana dapat menghargai nikmat ini sebaik mungkin..

Ana teringat kembali lebih kurang 2 tahun yang lalu tak silap ana lah.. Ana pergi ke PUSBA atau Pusat Saudara Baru, di mana tempat mualaf-mualaf atau tempat orang yang baru memeluk Islam.. Ana pergi untuk  mendengar kisah-kisah bagaimana mereka mendapat hidayah daripada Allah swt dan bagaimana cara mereka berjuang bermati-matian untuk memelihara kalimah "TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH" setelah mereka mengucap kata-kata itu di lidah mereka, membenarkan dalam hati mereka serta membuktikan dengan perbuatan, dan mujahadah mereka... Allahu Akhbar!!

Rasulullah saw sendiri tidak boleh memberi hidayah kepada bapa saudaranya dan beliau meninggal dunia dalam keadaan kufur.. Sungguh!! Hidayah itu milik hak mutlak Allah..

Jika di bandingkan cara kita mendapat Islam dan cara mereka (saudara baru) mendapat Islam jauh bezanya. Mereka mendapat Islam dengan susah payah. Setelah mengucap sahaja kalimah "Lailahaillallah" terus mereka di uji. Begitu juga di zaman mula-mula Rasulullah saw datang membawa Islam.. Mereka di siksa, di hina, di pulau oleh keluarga mereka sendiri. Bayangkan sahabat sekalian, Iman yang mereka peroleh itu tidak mudah goyah malah menguatkan lagi mereka untuk berpegang pada tali Allah. Walaupun baru sahaja mengucap kalimah syahadah bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, Nabi Muhammad saw itu pesuruh Allah, keyakinan mereka terhadap Allah dah Rasulullah sangat tinggi.. Sedangkan kita yang tiada sebarang ujian atau dugaan sangat tipis keyakinan terhadap Allah dan Rasulullah saw.. Astaghfirullah... :'(

Ayuh sahabat sekalian, sama-sama kita usaha perbaiki diri, tingkatkan iman... Ana masih ingat lagi sebuah nasyid yang berbunyi "..Iman tak dapat di warisi oleh seorang hamba yang bertaqwa..." Nah! Jelaslah di sini bahawa iman itu tidak dapat di warisi oleh nenek moyang kita, bapa kita, ibu kita atau sesiapa pun.. Andai bapa, ibu, nenek atau sesiapa sahaja imannya kuat, belum tentu kita juga begitu jika hanya duduk goyang kaki tanpa berbuat usaha atas iman..

Wallahu'alam~

p/s:maaf andai kata-kata ana ada yang tersalah..mohon dibetulkan,budak masih belajar :)


0 comments: