Monday, September 5, 2011

Datangnya Syawal, Perginya Ramadhan

Assalamuaalaikum wbt...
Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang memberikan nikmat iman dan islam buat kita semua..
Semoga nikmat-nikmat yang Allah kurniakan ini dapat digunakan oleh kita sebaik mungkin..
Semoga kalian semua sihat2 aje. Yang mana tak sihat tu, sabar ye dengan ujian Allah.. Sesungguhnya kesabaran akan menghasilkan sesuatu yang sangat indah.. =)

Sedar tak sedar sekarang dah pun masuk 8 Syawal kan..?? Alhamdulillah di panjangkan usia sehingga hari ini. Datangnya Syawal Perginya Ramadhan, itulah yang sedang kita hadapi sekarang ni. Ada yang sedih dengan kepergian Ramadhan, ada juga yang gembira dengan hadirnya Syawal.. Bagaimana pula dengan kita.? =)

Syawal...Kita akan mera'ikannya selepas kita berjaya hadapi bulan Ramadhan yang penuh barakah. Bila difikir-fikirkan semula, adakah kita guna sebaiknya bulan Ramadhan dengan beribadah kepada Allah..?? Atau Ramadhan kita sama aje dengan bulan2 yg lain..? tak terasa kemanisan Ramadhan tu pun..hurmm, menyesal mula menyelubungi diri.. Perkataan "KENAPA" mula muncul dalam fikiran...

Kenapalah aku tak solat2 sunat sebaik mungkin pada bulan Ramadhan..??
Kenapalah aku tak buat solat taraweh sedangkan setahun sekali je..??
Kenapalah bulan Ramadhan aku langsung aku tak gunakan sebaiknya malah hal dunia yang aku sibukkan..??
Kenapalah aku tak sibukkan diri dengan qiamullai sambil mencari malam lailatul qadar..??
Kenapalah...Kenapalah n kenapalah....semuanya menjadi persoalan dalam diri kita...

Tahun depan belum tentu lagi kita bertemu dengan bulan Ramadhan lagi atau pun tak.. Rahsia Allah tiada siapa yang tahu..Semoga Allah panjangkan umur kita supaya dapat bertemu lagi dengan Ramadhan seterusnya..

Tanpa disedari juga, tiap kali Ramadhan ramai orang berebut-rebut melakukan amal ibadat sebanyak-banyaknya..Alhamdulillah...Tapi, apa yang sedihnya, kita tidak beristiqamah dengan amalan kita..habisnya Ramadhan, habislah amalan2 kita..Di masjid sekrang pun mula renggang, tapi masa solat tarawe hari tu, Masha Allah!! betapa ramainya jamaah yang datang sampai tak muat masjid, tapi sekrang satu saf pun tak sampai..Sedangkan solat fardhu itu dituntut berjamaah di masjid bagi lelaki...tapi terbalik pula,,solat sunat orang ramai, solat fardhu tidak pula..

Pada Hari Rayanya pula, cara Hari Raya..Kaum perempuan pakainya terlalu tabaruj..maaf ana kata kan disini..berpakaian semata-mata demi kecantikan, aurat semuanya dah tak kira..
Bermacam-macam fesyen...Tak salah nak berfesyen selagi mana tak menyalahi syarak.. Berfesyenlah tetapi menutup aurat, sesuai dengan tuntutan syarak..tu kan lagi manis di lihat..?=) Bukan ke sudah sebulan kita berperang melawan hawa nafsu..? tak kan habis Ramadhan kita kalah pula dengan hawa nafsu kita..?? Memang setiap manusia punya nafsu, dan nafsu memang tak boleh dibuang melainkan dikawal.. =)

Kenapa jadi macam ni ye..?? Kerana kita tak dapat kemanisan Ramadhan ke..?? atau iman kita lemah..?? atau.....atau......atau......??? Jawapan masing2 ada pada diri sendiri... =)

Marilah sama-sama kita berdoa kepada Allah supa Allah pertemukan kita lagi pada bulan Ramadhan Tahun depan dan kita dapat jadikan Ramadhan tahun depan lebih baek dari tahun ini..Sama2 lah kita berjanji pada diri masing..Insya Allah ^_^

p/s; maaf ada tersilap kata, terkasar bahasa or apa2 yang tidak menyenangkan kalian.. sedang belajar untuk kebaikan..andai ada keburukan, mohon ditegur dan di maafkan =)