Assalamuaalaikum


Thursday, September 23, 2010

10 Tanda Kiamat

Sepuluh tanda-tanda kiamat yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis ini adalah tanda-tanda kiamat yang besar yang akan terjadi di atas hampir tibanya hari kiamat. Sepuluh tanda itu ialah:


(1) Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang sepertiselsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan memasuki segalarongga badan orang-orang kafir lalu mereka jadi menggelembung kemudian asap itu keluar semula dari badan mereka.

(2) Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan,hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.

(3) Binatang besar yang keluar berhampiran bukit Shafa di Makkah yang akanbercakap bahawa manusia sudah tidak mahu beriman lagi kepada ALLAH s.w.t.

(4) Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu ALLAH s.w.t. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.

(5) Turunnya Nabi Isa a.s. ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung Pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleh orang-orang Kristian dan beliau juga akan membunuh Dajjal.

(6) Keluar bangsa Ya’juj dam Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan muka bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnian bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.

(7) Gempa bumi di Timur

(8) Gempa bumi di Barat.

(9) Gempa bumi di Semenanjung Arab .

(10) Api yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Masyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.


(http://www.darulnuman.com/mkisah/kisah008.html)

0 comments: