Wednesday, May 23, 2012

Kamu Pakai Hijabkah?

Assalamuaalaikum wbt to all my readers...
Alhamdulillah, besyukur kita ke hadrat Ilahi atas nikmat Iman dan Islam yang tersangat-sangat bernilai!!!
Kamu belilah dengan wang ringgit, intan permata, emas dan perak sekalipun, kamu tetap tidak akan dapat membelinya melainkan dengan rahmat dan kasih sayang Allah untuk beri kepada mana-mana hambaNya.. 
Oleh itu wahai saudaraku muslimin muslimat, mukminin mukminat yang dirahmati Allah sekalian, peliharalah nikmat tersebuat sebaik-baiknya, Ingat!! Sesungguhnya kita sangat-sangat berutung diberi nikmat tersebut kerana tidak semua hambaNya di muka bumi ini terpilih seperti kita..Subhanallah, Alhamdulillah, Lailaha illaAllah, Allahu Akhbar!!


Pada akhir zaman ini, berbagai-bagai masalah yang kita dengar..Antaranya masalah wanita..


HIJAB!!! Alhamdulillah ramai wanita sekarang sudah mula mengenali dan berjinak-jinak untuk memakai HIJAB..Dalam erti kata lain "Tudung". Artis-artis juga tidak ketinggalan zaman untuk mulakan hidup baru dengan memakai hijab. Alhamdulillah..
Berbagai style hijab yang mula dikeluarkan pada zaman sekarang. Tersangat cantik di pandang! Bermacam-macam warna, corak dan style yang dipakai oleh kaum wanita pada masa kini..Dan sangat porpular di media-media masa dan juga television yang sibuk menggayakan "hijab-hijab" mereka..

Tetapi.......

Sayangnya wahai saudariku muslimat wa mukminat, kita tersalah mentafsirkan apa itu HIJAB. Hijab yang bagaimana di tuntun dalam Islam? Sesungguhnya Islam tidak larang untuk kita berfesyen kerana Islam suka akan kecantikan dan keindahan. Berfesyenlah wahai saudariku yang dikasihi mengikut apa yang digariskan Islam bukan mengikut sesuka hati kita.

Kamu pakai hijab itu bagus! Tapi tengoklah cara pemaikan kamu. Adakah kamu betul-betu pakai atau sama seperti telanjang? Maaf saya katakan!!! Saya tidak berkata tanpa sebab. Dewasa ini, ramai para perempuan remaja, wanita-wanita yang lainnya memakai hijab tetapi sama seperti tidak memakainya.. Kerana antaranya:

1) BAJU LENGAN PENDEK yang menampakkan sebahagian kulit tangan mu.. 
2) MEMAKAI PAKAIN YANG KETAT sehinnga menampakkan bentuk tubuh badanmu.. 
3) MEMAKAI PAKAIAN YANG NIPIS sehinnga menampakkan bayang dan warna kulitmu..
4) TUDUNGMU PENDEK sehinnga menampakkan bentuk buah dadamu..
5) TUTUPLAH JUGA KAKIMU DENGAN STOKIN ATAU SARUNG KAKI

Kerana aurat wanita itu seluruh badan kecuali muka dan pergelangan tangan..

Kenapa Islam mengajar kita supaya pakai pakaian yang lonngar dan labuh,tidak ketat? kerana  Firman Allah swt:

"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab:59)


Memakai pakaian yang nipis samalah seperti tidak memakai apa-apa atau bertelanjang kerana tetap dapat dilihat apa yang kita tutup itu.Kenapa Islam melarang memakai pakaian yang nipis yang boleh menampakkan bayangan tubuh badan dari luar pakaian atau warna kulit? Kerana Rasulullah saw bersabda :


“Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya.” – Riwayat Bukhari dan Muslim


Ramai yang memakai tudung atau hijab tetapi sayangnya mereka memakai atas pada dada.. Sedangkan Allah swt menyuruh supaya melabuhkan tudung hingga ke bawah paras dada.. Tidak kiralah tudung kita itu pendek ataupun labuh, yang penting melepasi bawah dada!!!


Selain dari itu, 


----> JANGANLAH apabila kita keluar dari rumah kita memakai wangi-wangian yang terlalu harum sehingga menarik perhatian kaum lelaki ajnabi..
Rasulullah saw besabda :


Sabda Rasulullah SAW: “Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan, kemudian dia keluar dan melintasi kaum lelaki ajanabi, agar mereka mencium bau harumnya maka dia adalah perempuan zina, dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.” - (Riwayat Ahmad, Thabrani dan Hakim)


----> JANGANLAH berhias berlebih-lebihan ketika keluar rumah..Cukuplah setakat berhias untuk suami kita je..yang masih bersuami macam saya ni, sabar je la ye.Cukuplah ala kadar je. hehee c(:


----> JANGANLAH memakai kasut  bertumit yang berbunyi "keletok keletok" sehingga menarik perhatian lelaki ajnabi.. Eh!!!! Jangan ingat bunyi kasut pun mereka tak pandang tau? Kerana perempuan ni banyak daya tarikan. (Semoga Allah Melindungi kita)


----> JANGANLAH sengaja jalan dengan melenggang lenggok badan tu.. Jalan tegak-tegak dan tegas..!!!! Tapi macam mana kalau perempuan tu memang style jalan dia macam tu, memang tak boleh ubah dah ni? hehe, nak buat macam mana kan? Bukan dia sengaja.. :)


 [ kan comel macam ni? :) ]






p/s: Maaf jika catatan kali ini agak kasar atau ada yang mengguris hati mana-mana pihak. Andai ada yang salah minta di betulkan. Tunjuk ajar kalian amat diperlukan =]

0 comments: