Tuesday, May 31, 2011

Sesuci Kain Putih

Assalamuaalaikum w.b.t.. Semoga Kalian semua sihat2 saje.. :)

Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya layak untuk Allah..
Syukur masih diberi nikmat iman dan Islam..
Semoga bersabar kepada sesiapa yg sedang menghadapi ujian2 dari Allah swt.. ^_^



Ok, ana baru je pulang dari kampung..Ada kenduri cukur rambut bayi.?
Alhamdulillah, Mak sedara tiri ana telah dikurniakan seorang anak sulung lelaki oleh yg maha esa..
Comel sangat, tapi masa ana ziarah tadi, bayi tu sedang tidur..Tak sedar langsung..Nyenyak sungguh dia tidur, biasala bayi kan..? hehee.. Sebelum terlupa, nama yg di beri "MUHAMMAD"..
Subhanallah!! Namanya sama seperti Rasulullah saw..Semoga dia dapat menteladani sifat2 Rasulullah saw.. ^^

Ketika ummi, mak sedara and makcik2 lain sedang bual2, tiba2 ana terfikir tentang bayi yg baru lahir ni.. Bak kata orang, bayi yang baru lahir ni seperti kain putih yang bersih tanpa dikotori apa2 pun.. Kamu suka ke tengok kain yg putih kosong tanpa ada apa2..? Mesti bosan kan..? So, kita kenalah corakkan di atas kain putih yg kosong tu corak2 yg menarik supaya enak di pandang..Bukan sakit dipandang ye??!! ^^
Awas!! Corak BAIK2..bukan main corak je..kalau coraknye tu tak elok, maka tak elok juga lah hasil yg dapat.. Tetapi jika dicorakkan baik2, elok2, pasti akan terhasil yg baik dan memuaskan..
Begitulah bayi yg baru lahir..Kita kena hiasi dia dengan baik. Seorang budak kecil yg belum tahu apa2 perlu didikan yg baik dan sempurna.
Contohnya sperti;
Mula2 sekali, ajar dia mengenal siapa pencipta semua makhluk di langit dan bumi..
Ajarnya mengenal siapa rasul, para anbiya'.. ect
Tanamkan iman di dalam dirinya, kerana iman itu sangatlah berharga dan penting untuk hadapi sesuatu perkara..
Ajarnya juga untuk mencontohi, meminati dan mengkagumi rasulullah, para sahabat, para syuhada dan parafussalleh.. Bukan mengajarnya untuk meminati, mengkagumi dan mencontohi kartun2 seperti naruto, doraemon, dan lain2 lagi..

Kita beri, kita dapat... So berilah yg baik2 supaya kita dapat yg terbaik.. ^_^


p/s : Sekadar perkongsian yg ada dalam fikiran..Masih belajar untuk terus menulis dan berkongsi ilmu.. Walaupun tak seberapa ilmu yg ana ada, semoga Allah meredhai..
Maaf jika perkongsian ini ada yg tersalah.. -Budak Baru Belajar-


0 comments: