Wednesday, October 16, 2013

Jemaah Tabligh?

Assalamuaalaikum wbt... Setelah berbulan-bulan mengabaikan blog ini, kini terbuka semula hatiku untuk meng'update' ini blog. =)

Sebelum terlupa, marilah sama-sama kita mengucapkan Alhamdulillah tanda terima kasih kita kepada Dia yang memberi kita berbagai-bagai nikmat yang tak terhitung banyaknya. Selawat dan salam juga buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w.. Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad.....

Pada tengah hari ini, dengan cuaca yang agak mendung. Tenang.... Terdetik dihatiku untuk menulis tentang jemaah tabligh. Tiba-tiba je terlintas dalam fikiranku.. Semuanya datang dari Allah.. :)

Kenapa dengan mereka? Apa masalah mereka? No!! Aku tak rasa mereka ada masalah. Masalahnya ialah kita. Masyarakat sekarang suka menghukum mereka. Sampai ada yang melebelkan mereka sesat!!!! Pergh!!! Sangat dasyat bunyinya..Kenapa??

Adakah kerana dakwah mereka?
Kerana mereka sering berjubah?
Kerana pakaian mereka yang mengikut sunnah itu?
Kerana mereka menyimpan janggut?
Kerana mereka tinggalkan anak bini semata-mata untuk berdakwah?
Kerana mereka sanggup masuk ke dalam masyarakat untuk amar ma'ruh?
Kerana mereka berani ketuk pintu rumah ke rumah untuk mengajak ke masjid?
Kenaapa..? Kenapa..? Kenapa...?!!!

Biasalahkan, namapun manusia... Buruk orang semua nampak.. Kebaikan orang?? 

Sekurang-kurangnya mereka berani jugak untuk datang ke rumah orang ajak ke masjid.. Kita ada? Bukan kata nak ajak jiran sebelah ke masjid, diri sendiripun terasa berat untuk ke masjid. (Khas untuk lelaki)

Pada pandangan aku la kan... Cuma mereka yang tidak pernah berasa malu untuk mengamalkan sunnah. Mereka tidak tinggal untuk solat lima waktu di masjid, mungkin  ada lah sebahagian kecil dari mereka yang tak ke masjid solat lima waktu penuh. Tapi itu mungkin yang baru berjinak-jinak dengan jemaah tabligh ni.

Teringat kata-kata Sheikh Nuruddin tentang jemaah tabligh. Mereka berani untuk turun ke dalam masyarakat. Mengajak ke arah kebaikan. Bukan hanya bercakap dalam masjid. Dalam masjid tu sah-sah lah orang yang nak ke masjid. Masalahnya orang-orang yang tak ke masjid tu siapa yang nak tarik mereka? Jemaah tabligh yang kita kutuk-kutuk ni lah!!!!

Aku bukanlah anak dari jemaah tabligh or sesiapa. Ini cuma pandangan aku... Aku juga tak cakap semua dari mereka itu sempurna. Sedih melihat masih ramai yang berat hati untuk ke masjid. Terutama anda pemuda-pemuda Islam!!! Sembang pasal Islam, pergh!!! Bukan main lagi. Nak ke masjid?? Asap motor pun tak nampak.. 

Maaf andai terkasar bahasa dan penggunaan "aku" di sini... Yang baik datang dari Allah, yang buruk datang dari diri sendiri.. Sama-samalah kita doakan untuk diri kita dan masyarakat... Maaf jika ada silap kata, budak masih belajar.. :)


( Erkk? Gambar siapa? Main ambil je kat google..hihii  )

0 comments: